Pet razloga zašto su mape uma delotvorne
Psiholog Toni Buzan osmislio je mape uma, koje su kasnije pomogle milionima da se suoče sa učenjem na sasvim drugačiji i mnogo jednostavniji način. Inače, ono što je zanimljivo jeste i to što naučinici pretpostavljaju da je Leonardo da Vinči korisito mape uma, odnosno ovaj način učenja. Mape uma su danas veoma priznat i veoma popularan način učenja, koji i te kako donosi rezultate.
Koristimo obe moždane hemisfere
Uglavnom kada učite po nekom vašem principu i kada pokušavate da zapamtite što veći broj informacija, kada ne znate da podelite i selektujete informacije, onda vi učite samo jednom moždanom hemisferom, a to nije tako delotvorno. Delotvornije bi bilo kada biste uključili i drugu moždanu hemisferu, a to ćete uraditi ukoliko koristite mape uma.
Naime, jedna možda hemisfera je upravo zadužena za te, na neki način, dosadnije podatke, odnosno analize, logiku, linearnost i slično. Međutim, naša druga možda hemisfera je zadužena za neke stvari u kojima uživamo, ona je kreativna, voli ritam, imaginaciju i zadužena je i za sintezu. To će reći da jedna strana koristi činjenice, a druga strana opise tih činjenica.
Dobijamo celovitu sliku
Kada koristimo mape uma prilikom učenja mi dobijamo apslutno celovitu sliku o tome. Nećete imati problema da se setite nekih sitnica, nekih delova i slično. Jednostavno, sve ćete to znati, jer u vašoj glavi imate sliku, imate priču i imate celinu. Vaš mozak nije isforsiran samo određenim činjenicama, koje se eto tako nalaze tu i lebde negde. Vašem mozgu je predstavljena jedna priča, koju ćete vi samo kasnije intepretirati na najbolji mogući način.
Omogućava nam da se fokusiramo na važne stvari
Vrlo, vrlo važna činjenica kod učenja jeste i selekcija važnih informacija. Kada to uspete da shvatite, onda će vam učenje značajno lakše ići. Dakle, mnogi ne znaju da selektuju informacije i zbog toga učenje predstavlja jednu veštinu koju nikako ne može da savlada. Ono što jako važno da znate jeste da uz pomoć mapa uma vi uspevate da se fokusirate na važne stvari, vi uspevate da napravite sliku koja će sadržati jako važne informacije i koja neće ukljčivati one nebitne informacije. Selekcija je ključna. Što manje nepotrebnih informacija imate, to će vam biti lakše sa vašom literaturom i sa samim sobom.
Primena informacija
I ako je sistem učenja u privatnim srednjim školama u Srbiji prilagođen đacima i umnogome im olakšava učenje, mape uma svakako mogu pomoći da se način učenja đaka još više unapredi. Takođe jedna od važnih stvari jeste primena informacija. Ne učite valjda samo da biste zadovoljili neki kratkoročni cilj? Ne učite valjda samo za ocenu? Naravno da tako ne treba da postupate. Dakle, treba da učite i sakupljate informacije i da znate kasnije tokom života da upotrebite te informacije. To je poenta. Mape uma upravo to omogućavaju. Uzimajući u obzir sve ovo o čemu smo govorili u našem mozgu nastaju informacije koje su postojane i koje mi možemo da primenimo.
Dakle, kada imamo priču, kada odvojimo bitno od nebitnog, kada sebi tu priču predstavimo na najbolji mogući način i kada ukljčimo oba moždane hemisfere, onda je rezultat da to da te informacije ne mogu tako lako da nestanu. Dakle, mi smo na slikovt način usvojili znanje i izbegli smo najsuvoparnije definicije. To znači da nismo imali gard prema učenju, te samim tim smo vrlo povezani sa informacijama do kojih smo došli. Mape uma nam omogućavaju da lakše i brže dođemo do cilja, unapredimo naše obrazovanje ali i da doprinesemo unapređenju celog obrazovnog sistema.