23
јун

Vežbanjem protiv stresa

Pored zagađenosti životne sredine i nepravilne ishrane, jedan od glavnih uzročnika zdravstvenih problema 21. veka je stres. Tenzija i stres mogu dovesti do velikog broja zdravstvenih problema, kao što su: srčana oboljenja, hipertenzija, pad imuniteta, poremećaji u varenju i mnoge druge bolesti.

Najnovije studije ukazuju da ogromna većina ljudi nekontrolisano i burno reaguje na svakodnevne stresne situacije. Konstantna tenzija dovodi do pojačanog lučenja velikog broja hormona, posebno adrenalina i korizola, koji stimulišu borbene mehanizme u telu. Sve to za posledicu ima povećanje krvnog pritiska, ubrzani rad srca, smanjenje vremena zgrušavanja krvi, ali i dopremanje krvi u srčani mišić. Sve su to manifestacije koje pogoduju nastanku srčanog napada.

Akutne i ne tako česte stresne situacije ne predstavljaju značajniju pretnju za zdravlje. Međutim, ono što brine i predstavlja veliki zdravstveni problem jeste  hronični stres i dugotrajno prisustvo hormona stresa, koji dugoročno posmatrano ostavljaju posledice.

Aerobne vežbe

Aerobne vežbe predstavljaju vrstu telesne aktivnosti umerenog intenziteta čiji je cilj poboljšanje i očuvanje zdravlja. Prilikom izvođenja aerobnih vežbi dolazi do povećanja pulsa i ubrzavanja disanja do podnošljivih granica. Primeri aerobnih vežbi koje su svima dostupne su: hodanje, trčanje, plivanje, biciklizam i ples. Prve dve navedene čak i besplatne te možete zabraviti na izgovore.

Izvođenje anaerobnih vežbi je intenzivnije, do granice gubitka daha i borbe za isti. Njihovo izvođenje je kraćeg intenziteta. Zato su ove vežbe najčešće stres za organizam. Primer anaerobnih vežbi je dizanje tegova i sprint.

Šetnja u službi zdravlja

Šetnja predstavlja odličan način da umanjite i redukujete stres. Za šetnju se kaže da je najstariji lek, koji očigledno razvoj medicine još uvek nije uspeo da prevaziđe.

Svakodnevna šetnja u trajanju od 30 do 60 minuta pored toga što deluje antistresno, ima blagotvorni učinak na zdravlje celog organizma. Istraživanja su potvrdila da ljudi čija svakodnevna rutina obuhvata brzi hod imaju čvršći i kvalitetniji san, kao i smanjen rizik od nastanka srčanih bolesti, raka debelog creva i dojke, te dijabetesa i moždanog udara.

Takođe, šetnjom se sagorevaju kalorije i ubrzava metabolizam. Pored toga što utiče na dobro raspoloženje, brzi hod pospešuje snabdevanje organizma kiseonikom i stabilizuje krvni pritisak. I povrh svega, šetnja ne košta ništa, a mnogo vredi.

Plivanje

Čini se da su lekari u dilemi da li je po zdravlje čoveka bolje brzo hodanje ili plivanje. Plivanje važi za jednu od najzdravijih fizičkih aktivnosti koju možete upražnjavati. Zašto? Zato što se plivanjem angažuju sve grupe mišića samim tim blagotvorno deluje na krvne sudove, pluća, srce, mišiće, zglobove i psihu. Pored toga što oblikuje telo, plivanje doprinosi jačanju i izgradnji mišića, samim tim i pravilnom držanju. Za vodu se kaže da „odnosi stres“ te deluje i umirujuće. Zato se plivanje preporučuje ljudima svih uzrasta.

Ples umanjuje stres

Ples je jedan od načina da se ublaži stres. Zbog aktiviranja mentalnih i motoričkih funkcija, idealan je način za oslobađanje od stresa. Ima još pozitivnih razloga zbog kojih treba zaigrati, kao što su oblikovanje tela i sagorevanje kalorija. Ples utiče na psihofizičko zdravlje jer pored toga što se telo oslobađa stresa i viška energije, uživanje u muzici koja vam prija dovodi do opuštanja. Jača se samopouzdanje i poboljšava društvena interakcija kroz komunikaciju sa partnerom.

Vožnja bicikla

Vožnja bicikla je takođe jedna od besplatnih aktivnosti, koja pored očuvanja zdravlja čuva i kućni budžet – vožnja bicikla do posla i nazad. „pogonsko gorivo“ je vaša energija, bilo pozitivna ili negativna. Tako se troši i tenzija i stres koji se u vama akumulira zbog svih dešavanja kojima ste izloženi.

Lako se probijate kroz saobraćajne gužve ili jednostavno koristite staze za bicikliste, ako imate sreće da živite u delovima grada gde je urbanistički plan vodio računa i o ovoj kategoriji „vozača.“

Vožnja bicikla je odlična aktivnost koja oslobađa od stresa i napetosti. Ujedno pospešujete prokrvljenost organizma, sagoreva višak kalorija, odlična je jutarnja vežba za buđenje, snižava krvni pritisak i pospešuje varenje.

I ne zaboravite da redovna fizička aktivnost doprinosi ne samo vašem lepšem izgledu i samopouzdanju, već jača vaš imunitet, ubrzava metabolizam i najbitnije otklanja stres.