27
апр

Koji biznis je najisplativiji u Srbiji?

Imate preduzetnički duh i želite da pokrenete sopstveni biznis, ali se pitate šta bi bilo najisplativije. Kažu da kvalitetan proizvod uvek nađe svog kupca, ali situacija ipak nije tako jednostavna. Naime, važno je utvrditi zasićenost tržišta određenim uslugama ili proizvodima, odnosno utvrditi odnos ponude i potražnje. Dakle, važno je ponuditi nešto što drugi ne nude na način na koji drugi to ne rade. Otvaranje sopstvenog biznisa može biti ozbiljan poduhvat, ali i te kako isplativ, ako se opipa puls tržišta i investira u traženu delatnost.

Koje delatnosti su najiplativije u Srbiji?

Organski proizvodi i prirodna kozmetika

Proizvodnja i prodaja organskih proizvoda i prirodne kozmetike, pokazala se kao veoma isplativa u našoj zemlji. Deluje da se poslednjih godina sve više vraćamo svojim korenima i želimo da uživamo u svim dobrobitima koji dolaze direktno iz prirode. Roditelji često traže organske proizvode za ishranu svoje dece, a prirodna kozmetika se pokazala kao odlično rešenje za razne kožne probleme. Na svu sreću, Srbija je bogata prirodnim resursima, neophodnim za proizvodnju organskih proizvoda.

Proizvodnja tradicionalne hrane

Slično kao u prethodnom slučaju, primećuje se rast potražnje za domaćim proizvodima – mesnim prerađevinama, proizvodima od biljaka, voća i povrća (kompoti, pekmezi, slatko), medom, pecivima… Kupci su čak spremni i da izdvoje više novca za ove proizvode, jer cene tradiciju, kvalitet i odličan ukus. Regulisanje izvoza ovih proizvoda može biti malo komplikovaniji poduhvat, međutim potražnja koja postoji u dijaspori je svakako vredna svih uloženih napora.

Digitalni marketing

Digitalni prostor nema granice. Samim tim, to što se agencija za digitalni marketing nalazi na teritoriji Srbije, to ne znači da ne može uspešno poslovati s klijentima širom sveta, uz minimalna ulaganja. Sve više malih i srednjih preduzeća u našoj zemlji i u svetu, počinje da shvata važnost onlajn prisustva i oglašavanja putem društvenih mreža. S tim u vezi, spremni su da izdvoje budžet za onlajn reklamu. Dodatna prednost je to što su početne investicije za otvaranje agencije relativno niske, a svaki novi klijent će donositi prihode.

Na šta bi sve trebalo obratiti pažnju prilikom pokretanja biznisa?

U današnje vreme se mora voditi računa o onlajn vidljivosti. Bez obzira koliko je vaš proizvod kvalitetan – nećete ostvariti uspeh ako za vaš brend niko ne čuje. Najbolji kanali komunikacije s potencijalnim kupcima su društvene mreže. Veoma je važno i da imate sajt i da taj sajt bude user-friendly i dovoljno brz. Ako omogućite opciju onlajn kupovine, napravili ste veliki pomak u pravom smeru!

Pored promocije sopstvenih proizvoda, pažnju bi trebalo posvetiti i edukaciji tržišta. Ova stavka je posebno važna za proizvođače organskih proizvoda, prirodne kozmetike i tradicionalne hrane. Važno je da konstantno ističete sve prednosti svojih proizvoda u odnosu na visoko prerađene i industrijske alternative, budući da na ovaj način u određenoj meri možete pravdati i nešto višu cenu svojih proizvoda.

Ako ste započeli biznis i zadovoljni ste dosadašnjim uspehom, ipak nije vreme za opuštanje. Imajte na umu da kontinuirano morate raditi na marketingu, unapređenju proizvoda i proizvodnje, obogaćivanju ponude i praćenju zahteva i zamerki kupaca. U suprotnom, lako se može desiti da vas konkurencija “pregazi”. Pratite trendove i ulažite u inovacije uporedo s razvojem svog biznisa.

Važno je da ispoštujete sve regulative i pratite moguće zakonske promene koje se tiču vašeg poslovanja, posebno ako se bavite proizvodnjom i prodajom hrane i kozmetike. Na vreme se morate informisati o svim standardima koje vaš proizvod mora ispoštovati. Sve to može delovati pomalo zastrašujuće i zbog toga je važno da uz sebe imati stručni tim. Pravni tim će se pobrinuti da uvek poslujete po propisima, dok će knjigovodstvena agencija od poverenja paziti da vam finansije uvek budu “pod konac”.

Imajte na umu da se tržište konstantno razvija, raste i menja. Digitalizacija i automatizacija postaju sastavni deo gotovo svake oblasti poslovanja. Trebalo bi usvajati inovacije, ali da se pri tome ne ugrozi kvalitet proizvoda, posebno ako je upravo kvalitet ono što vaši kupci izuzetno cene.

Važno je pratiti aktuelne trendove čak i ako poslujete samo lokalno. Zahvaljujući internetu, svet je postao globalno selo i trendovi se šire velikom brzinom. Ono što je aktuelno u svetu, preko noći postaje aktuelno kod nas. Jedan od dobrih primera za navedeno, posebno kada je hrana u pitanju, je vrtoglav rast popularnosti tzv. Dubai čokolade. Ova čokolada je za samo par nedelja postala planetarno popularna, a proizvođači su našli način da ovu opštu pomamu i iskoriste. Tako sada u jelovnicima možemo pronaći Dubai palačinke, Dubai čizkejk, Dubai kapkejk, Dubai sladoled… Neko bi rekao da je u pitanju slepo praćenje trendova, ali je zapravo reč o pomnom ispitivanju zahteva ciljne publike. Bez kontinuiranog prilagođavanja zahtevima tržišta, nema ni poslovnog uspeha.